سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳ ق.ظ

وبسایت تخصصی سواد رسانه

فــــراپــــرده

برای دعوت اساتید با این شماره تماس بگیرید :
09194403050

فراپیشنهاد

  • نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    وقتی سلمان خان سردار سلیمانی هند می شود!


    درآمدی بر سینمای هند همراه با نقداستراتژیک فیلم «تایگر زنده است»


    سلمان خان این بار در دل داعش...


    با تحلیل اختصاصی فراپرده از: 

    پرفروشترین فرنچایز تاریخ بالیوود

    جدیدترین و پرفروش ترین فیلم سلمان خان

    سیاسی ترین فیلم بالیوود در سال های اخیر

    برنده جایزه بهترین جلوه های ویژه در جشنواره 2018 Filmfare

    همراه ما باشید ...

فرابازدید

نويسندگان

همراهان ما

۳

گیم نما چیست ؟

 مقالات سواد بازی های رایانه ای سواد سینما اختصاصی فراپرده

گیم نما چیست ؟

پیوندی محکم با نام گیم نما (GamNema)

حتما تا حالا در هنگام دیدن فیلم یا انجام بازی به بعضی موارد برخورد کرده اید که بعدش به خودتون میگید اینکه شبیه اون بازی یا فیلمی بود که قبلا بازی کردم یا دیدم. برای درک بهتر و دقیق تر این قضیه خواندن این مطلب رو بهتون پیشنهاد میکنم...

در جهان امروز رسانه ها تاثیرگذاری فراوانی بر روی فکر، ذهن و قلب انسان ها دارند به طوری که توانسته اند سبک زندگی خیل عظیمی از مردم جهان را عوض کنند و در نتیجه ی آن حکومت ها یا دولت ها یا حتی انقلاب هایی را شکل دهند همچون سقوط اتحاد جماهیر شوروی که قدرت بلامنازع مشرق زمین بود به دست سردمداران تمدن غرب.

برای اینکه تاثیر گذاری بر روی مردم یک جامعه از سوی رسانه ها به صورت دقیق و همه جانبه صورت گیرد لازم است که بین تمامی انواع رسانه ها هماهنگی و همکاری دقیق و برنامه ریزی شده ای وجود داشته باشد و ما این موضوع را به صورت کاملا مشخص و محسوس در بین رسانه های غربی مخصوصا رسانه های آمریکایی مشاهده می کنیم و در این مقاله قصد داریم به ارتباط بین صنعت سینما و صنعت گیم در حوزه های مختلف بپردازیم.

صنعت سینما و صنعت گیم از نظر تاثیر گذاری در قلب و ذهن مردم نسبت به سایر رسانه ها خیلی قوی تر هستند و برای ساخت آنها هزینه های هنگفتی پرداخت می شود و مراحل ساخت آنها بسیار طولانی است و هرچه قدر میزان جلوه های ویژه بیشتر باشد به این مدت زمان طولانی اضافه میشود و صرف این همه هزینه و زمان برای صاحبان سرمایه دار این دو صنعت ضرر تلقی نمیشود زیرا آنها میدانند که در قبال این همه هزینه چند برابر آن سود کسب میکنند حالا چه سود آن مادی باشد چه معنوی.

این دو صنعت در زمینه های زیادی با هم تشابه دارند و حتی در برهه ای از تاریخ این دو صنعت از نظر برخی از کارشناسان یکی بودند و صنعت گیم زیرمجموعه ی صنعت سینما قرار میگرفت تا اینکه پیشرفت های زیادی در صنعت گیم حاصل شد که کارشناسان را مجاب کرد که این صنعت را صنعتی مستقل از سینما طبقه بندی کنند با این حال به دلیل تشابهات زیاد(داشتن داستان، استفاده از بازیگران، داشتن کارگردان، برخورداری از موسیقی متن، جلوه های ویژه و ...) این دو صنعت با هم، همچنان پیوند مستحکمی بینشان وجود دارد.

بهتر است برای درک دقیقتر تاثیر پذیری صنعت گیم از سینما و بالعکس طبقه بندی منظمی ارائه کنیم:

1-تاثیرپذیری محتوایی و جریانی: در این مورد به این قضیه می پردازیم که جریانی در صنعت سینما وجود داشته و صنعت گیم نیز از آن پیروی کرده و در راستای آن گام برداشته تا مکمل تاثیرگذاری سینما برروی جوامع باشد. و غالبا سرچشمه این تاثیرپذیری به سرمایه داران یا سیاست مدارانی برمیگردد که صاحبان رسانه های حکومتی یا بین المللی هستند و قصد دارند تا از طریق این رسانه ها افکار خود را بر جامعه ی خود یا سایر جوامع سیطره بخشند و از لحاظ مادی و معنوی سود کنند.

مصادیق این نوع تاثیر پذیری عبارتند از:

 

الف)اسلام هراسی:

سینما:

 

 

گیم:


 

ب)سبک زندگی غربی:

سینما:


 

 

گیم:



 

2-تاثیرپذیری هنری: در ابن مورد به استفاده ی هنری صنعت گیم از سینما و سینما از گیم میپردازیم. این نکته نیز قابل توجه است که اینگونه استفاده ها غالبا به خاطر موفق بودن و مشهور بودن آن اثر هنری در سینما یا گیم رخ می دهد که این باعث می شود اثری که از این مورد استفاده کرده دارای احتمال موفقیت بیشتری باشد.

الف)تاثیرپذیری بازیگر محور:

 در این مورد مصداق بارزی که وجود دارد بازیگر نقش جان اسنو(کیت هرینگتون) در سریال محبوب Game of Thrones می باشد که به دلیل بازیگری حرفه ای و خوبش در این سریال در سطح جهان شهرت زیادی پیدا کرد و به همین دلیل در بازی Call of Duty Infinite Warfare از این بازیگر توانا استفاده شد تا این بازی بتواند فروش بهتری در سراسر جهان داشته باشد.

 


مصداق دیگری که میتوان برای این مورد ذکر کرد حضور بازیگر نقش فرانک آندروود(کوین اسپیسی) در سریال محبوب House of Cards در بازی Call of Duty Advanced Warfare میباشد که دلیل این حضور به خاطر بازیگری فوق العاده قوی و حرفه ای این بازیگر در نقش یک مدعی ریاست جمهوری و رئیس جمهور در این سریال محبوب می باشد.

 

ب)تاثیرپذیری داستان محور:

مثالی که برای این مورد میتوان ذکر کرد فیلم سینمایی مکس پین(Max Payne) که در سال 2008 به مخاطبان عرضه شد، می باشد که داستان آن به شدت تاثیر گرفته از نسخه اول بازی مکس پین که در سال 2001 عرضه شد، می باشد. مجموعه بازی های مکس پین دارای داستان های بسیار قوی و جذابی می باشند و به همین دلیل توانستند طرفداران بسیاری جذب کنند به همین دلیل درباره ی داستان نسخه اول این بازی فیلم سینمایی ساخته شد.

 

مثال بعدی در مورد فیلم سینمایی Assassin's Creed می باشد که در سال 2017 اکران شد و داستان آن برگرفته از بازی محبوب و پرطرفدار Assassin's Creed می باشد که محصول سال 2007 بود.

 

مثال آخری در این مورد ذکر میکنیم در مورد پرطرفدار ترین و بهترین سریال 20 سال اخیر یعنی Game of Thrones می باشد که پخش آن از سال 2011 آغاز شد. محبوب شدن این سریال باعث شد بازی های متعددی از روی داستان و جهان این سریال ساخته شود.

 

ج)تاثیرپذیری کاراکتر محور: دراین مورد داستان دو اثری که با هم مقایسه می کنیم مشابه نیست ولی کاراکتری که در هر دو اثر استفاده شده دارای ویژگی ها فردی و اجتماعی مشابهی است.

برای مثال کاراکتر مکس روکاتانسکی در مجموعه فیلم های Mad Max که بازی Mad Max از آن و جهان داستانی آن الگوبرداری کرده است.

 

نمونه دیگر که میتوان ذکر کرد کاراکتر "مامور 47" در سری بازی های هیتمن می باشد که به دلیل شخصیت پردازی قوی این کاراکتر در این سری بازی ها، دو اثر سینمایی برای آن ساخته شد.

 

د)تاثیرپذیری موسیقی محور: به این معناست که نُت خاصی از موسیقی یا شخص خاصی که نوازنده موسیقی است به دلیل خوب و حرفه ای بودن، در کار دیگری که میتواند هم گیم باشد هم فیلم شرکت می کند.

مورد اولی که میتوان ذکر کرد موسیقی متن سه گانه بتمن(Batman Begins,The Dark Night, The Dark Night Rises) است که توسط موسیقی دان معروف هانس زیمر(Hans Zimmer) نواخته شده است و موسیقی این سه گانه به قدری شهرت و محبوبیت پیدا کرد که دائما در کلیپ ها و میکس های مختلف در اینترنت میتوان آن را شنید. حالا پیشنهاد می شود که سری به بازی Batman Arkham City بزنید و موسیقی این بازی را با موسیقی سه گانه فیلم بتمن مقایسه کنید. کسی که برای اولین بار موسیقی این بازی را بشنود کاملا ناخودآگاه به یاد سه گانه بتمن می افتد زیرا نت موسیقی مشابه دارند.

 

مورد دیگری که میتوان مثال زد آقای هانس زیمر میباشد که از پرکارترین و محبوب ترین موسیقی سازان در جهان محسوب میشود و به دلیل ساختن موسیقی های حماسی و باشکوه در فیلم های سینمایی مختلف از جمله سه گانه بتمن، گلادیاتور(Gladiator) و ... بالاخره توانسنت نظر سازندگان بازی Call of Duty Modern Warfare 2 را به این جلب کند که برای این بازی موسیقی متن بسازد. مطمئنم کسی نیست که این بازی را بازی کرده باشد و از موسیقی آن لذت نبرده باشد.

 

 

در پایان میتوان این نکته را توضیح داد که رسانه ها اگر میخواهند که تاثیر هماهنگ و منسجمی داشته باشند باید بتوانند در موضوعات مختلف و در فضاهای گوناگون با هم همکاری داشته باشند و حتی در بعضی موارد از همدیگر تقلید کنند البته نه تقلیدی که باعث شود اثر اصلی ضایع شود و خاطرات بدی از آن در اذهان باقی بماند. همانطور که در بالا توضیح دادیم، صنعت سینما و صنعت گیم تمدن غرب روابط تنگاتنگی با هم دارند چه از لحاظ محتوایی چه از لحاظ هنری و برای این همکاری هزینه و زمان زیادی صرف می شود ، و این قضیه کمک شایانی به این تمدن در جهت نشر عقایدش داشته و به راستی که اگر در این امر (نشر و اجرا تفکر غرب) به طور کامل موفق شوند کاملا سزاوارش هستند.

 

نویسنده: علی حبیبی

 

 

 

  

 

تعداد بازدید: ۳۲۲۸

دیدگاه ها (۳)

  1. سلام
    لطفا سراغ تولیدات کلیپ بروید
    جای کلیپ های محتوا محور بسیار خالیه تو فضای سایبر.
    خصوصا درباره همین موضوعات مشابه
    • پاسخ:

      بله.درست می فرمایید.در دست اقدام هست...
      ممنون بابت نظرتون
  2. سلام
    بسیار عالی بود. الان که دقت کردم دیدم که خیلی درست میگید.ارتباط جالبی وجود داره. منتظر نوشته های دیگتون هستیم/

    • پاسخ:

      خیلی ممنون بابت نظرتون....
  3. خسته نباشید به شخصه لذت بردم
    با این که موضوع جدیدی نیست و این موضوع در وبسایت های تحلیلی دیگه مورد بررسی قرار گرفته، اما نویسنده ساختار جدیدی رو ارائه کرد و حرف جدید برای گفتن داشت

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

وبسایت تخصصی سواد رسانه

فــــراپــــرده

برای دعوت اساتید با این شماره تماس بگیرید :
09194403050

طبقه بندی موضوعی

فراپیشنهاد

  • نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    وقتی سلمان خان سردار سلیمانی هند می شود!


    درآمدی بر سینمای هند همراه با نقداستراتژیک فیلم «تایگر زنده است»


    سلمان خان این بار در دل داعش...


    با تحلیل اختصاصی فراپرده از: 

    پرفروشترین فرنچایز تاریخ بالیوود

    جدیدترین و پرفروش ترین فیلم سلمان خان

    سیاسی ترین فیلم بالیوود در سال های اخیر

    برنده جایزه بهترین جلوه های ویژه در جشنواره 2018 Filmfare

    همراه ما باشید ...

فرابازدید

جدیدترین پست ها

نويسندگان

آخرین نظرات شما

RSS فراپرده در آپارات فراپرده در تلگرام فراپرده در سروش

هدایت به بالای صفحه