دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۴ ب.ظ

وبسایت تخصصی سواد رسانه

فــــراپــــرده

برای دعوت اساتید با این شماره تماس بگیرید :
09194403050

فراپیشنهاد

  • نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    وقتی سلمان خان سردار سلیمانی هند می شود!


    درآمدی بر سینمای هند همراه با نقداستراتژیک فیلم «تایگر زنده است»


    سلمان خان این بار در دل داعش...


    با تحلیل اختصاصی فراپرده از: 

    پرفروشترین فرنچایز تاریخ بالیوود

    جدیدترین و پرفروش ترین فیلم سلمان خان

    سیاسی ترین فیلم بالیوود در سال های اخیر

    برنده جایزه بهترین جلوه های ویژه در جشنواره 2018 Filmfare

    همراه ما باشید ...

فرابازدید

نويسندگان

همراهان ما

۰

نقد وبررسی فیلم تنگه ابوقریب

 مقالات سواد سینما نقد فیلم و سریال

نقد وبررسی فیلم تنگه ابوقریب

«تنگه ابوقریب» اثری دفاع مقدسی که در آن از دلاوری های رزمندگان اسلام تصویری شایسته وجود ندارد...

سوالی که در مغز کوچک زنگ زده منه:

این فیلمو میل گیبسون(کارگردان فیلم سه تیغ اره ای)ساخته یا بهرام توکلی؟!

1)«تنگه ابوقریب» اثری دفاع مقدسی که در آن از دلاوری های رزمندگان اسلام تصویری شایسته وجود ندارد!

انسیه شاه حسینی مدرس سینمایی کشور در نقد فیل بهرام توکلی در ژانر دفاع مقدس اظهار داشت: در دوران بحران ها و غفلت های اجتماعی و سلطه مافیا بر سینما و اهمال و کجروی های نامدیران اشتباهی سینما و مغفول و مظلوم ماندن سینمای دفاع مقدس و همچنین قیچی شدن ارزش ها و آرمان های جامعه توسط سیاست و ثروت و فساد، فیلمی با محتوا درباره گوشه ای از رخدادهای دفاع مقدس و قهرمان ها و حماسه آفرین های جنگ تحمیلی ساخته شده است تا ادای دینی، گرچه کوچک درسپاس از دلاوری ها و رشادت های رزمندگان جبهه های دفاع حق در برابر باطل باشد.

وی ادامه داد: با آنکه در ۳ دهه اخیر به همت بعضی سینماگران متعهد و برخی سازمان ها و ارگان های ارزشی دغدغه مند، آثاری در ارتباط با دفاع مقدس تولید شده است اما در میان آن ها کمتر اثر شاخص، واقع نما، حرفه ای و استاندارد می توان یافت. اغلب این فیلم ها، آثاری متوسط و زیر متوسط بوده و به رغم مضامین و محتوای ارزشمند در تصویرسازی و انتقال سینمایی و جذاب رویدادها، شخصیت ها و حوادث و عوارض و تبعات دوران دفاع مقدس به توفیق شایسته دست نیافته اند و گاه به دلیل ضعف های مفرط در داستان سازی، چهره پردازی و پرداخت سینمایی، باعث دلزدگی مخاطب شده اند.

آذین ادامه داد: درچنین شرایطی یک فیلمساز به نسبت کاربلد سینما که در کارنامه سینمایی خود، کارگردانی فیلم های متنوع فرهنگی و اجتماعی و تجربی را به ثبت رسانده است، به سفارش وحمایت برخی ارگان های ارزشی، درخصوص یکی از رخداد های بزرگ و مهم دوران دفاع مقدس، فیلمی ساخته است به نام «تنگه ابوقریب» که  هم اکنون بر پرده سینماها جلوه می کند. بهرام توکلی، فیلمساز متخصص و متبحر آثار جنگی و دفاع مقدسی نیست و با آنکه این فیلم او، نشان هایی خوب از توجه به کاراکتر رزمندگان و حوادث ریز و درشت جبهه ها دارد و در پردازش و صحنه آرایی برخی رخدادها ناموفق نیست، ولی در کل در به تصویر کشیدن حماسه مقاومت و مقابله رزمندگان ایران و اسلام در «تنگه ابو قریب»، چندان به توفیق نرسیده است.

این منتقد سینما با تأکید بر اینکه مشکل بزرگ فیلم «تنگه ابوقریب»، به رغم نام فیلم که مخاطب را به تماشای واقعه ای بزرگ در تنگه ابوقریب، دعوت و ترغیب می کند، در حاشیه قرار گرفتن همین واقعه است اظهار داشت: واقعه تنگه به جای آنکه در مرکز رویدادهای فیلم قرارگیرد، درحاشیه قرار دارد. بیشترین زمان فیلم درخدمت نمایش آدم ها و ماجراهای فرعی کم اهمیت و ارائه نوعی سفر سخت و تراژیک برای رسیدن رزمندگان سالم و مجروح به تنگه و صف آرایی درمقابل دشمن متجاوز است و تنها در دقایق پایانی و در مقیاسی کوچک و شتابزده به حماسه تنگه ابوقریب می پردازد؛ صحنه وسکانسی کم جان که درنمایش ابعاد مختلف و بزرگ مقاومت و نبرد رزمندگان و عقب راندن دشمن موفق نیست.

وی خاطرنشان کرد: در واقع فیلمساز باید با گذر سریع تر ونه سطحی از روی رویدادهای فرعی، فیلم و مخاطب را به تنگه و مکان درگیری وهمدلی و همراهی تماشاگر باشخصیت های داستان می رساند که این اتفاق در این فیلم نیفتاده است و زمانی بیننده به تنگه می رسد که حوادث وگفت وشنودهای فرعی، او را خسته کرده است.

آذین در خاتمه افزود: صد البته لازم بوده که به وقایع و شخصیت ها در فیلم توجه شود اما نه تا این حد  و به شیوه افراط که مخاطب و فیلم و فیلمساز ازحماسه تنگه فاصله یابند. با این همه، «تنگه ابوقریب» درصحنه آرایی برخی رخدادها، معرفی چند شخصیت و فضا سازی به نسبت پذیرفتی جنگی، بازی گیری مقبول از یک، دو تن از بازیگران موفق بوده است. «تنگه ابوقریب»   علیرغم کاستی هایش، یک اثردفاع مقدسی درسینمای دفاع مقدس است.

2)کاش رنگ شهادت در فیلم بهرام توکلی پررنگ تر بود...

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما گفت: هنوز افسوس می خورم که شهادت باید پررنگ تر و هدفمند تر در فیلم تنگه ابوقریب روی می داد چون سینما تصویر است. چشم مخاطب که پای فیلم می نشیند قانع نمی شود و نسبت به گوش پرتوقع تر است.

انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان سینما درباره فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب" ساخته بهرام توکلی گفت: فیلم بهرام توکلی پر انرژی، جذاب و از هر نظر درجه یک است. امکاناتی در این فیلم وجود دارد که اگر هر فیلمسازی بخواهد اثر جنگی بسازد باید در رویا آن ها را ببیند.

وی در همین راستا افزود: بازی ها خیلی خوب، کارگردانی بسیار حرفه ای، منظم و اثری قوی بود، به حدی که با خود گفتم سینمای دفاع مقدس دچار تحولی عظیم شده است.
 

افسوس انسیه شاه حسینی برای خلق برخی صحنه ها در فیلم تنگه ابوقریب/ای کاش رنگ شهادت در فیلم بهرام توکلی پررنگ تر بود

این کارگردان درباره محتوای "تنگه ابوقریب" اظهار کرد: تنها جایی که دلم سوخت و من را هنوز سیراب نکرده است فیلمنامه تنگه ابوقریب است که اگر می توانست کمی دراماتیزه تر باشد اثری فوق العاده از هر لحاظ بود. همه حوادث عجیبی که روایت می شود، غیرت، شرافت، جوانمردی، شهادت ها اگر قصه اش دراماتیزه تر بود بسیار موفق تر می شد.

شاه حسینی ادامه داد: در شروع قصه نقشی که امیر جدیدی آن را بازی می کرد، بچه روی شانه او نشسته بود و به دنبال خانواده دخترک می گشت، اگر من به جای بهرام توکلی بودم توسط دشمن شلیک می کردم تا سر دختر از بین برود که قصه با مظلومیت شروع شود و شخصیت اصلی نیز دچار عذاب وجدان شده و برایش مسئله ایجاد شود که اگر دختر را روی شانه ام حمل نمی کردم او زنده بود و اصلا دختر چه گناهی داشت که خونش ریخته شد. به این صورت شخصیت تا پایان فیلم با این نگرانی مخاطب را جذب می کرد و همه چیز درجه یک و شاهکار بود البته نظر من به این دلیل است که نویسنده ام و به درام و محتوا بیشتر اهمیت می دهم.

وی زحمات کارگردان و عوامل "تنگه ابوقریب" را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: می دانم که صحنه های انفجار و توامان بازی بازیگران به شکل همزمان و این که آسیبی به بازیگران وارد نشود تا چه میزان سخت است. محسن روزبهانی در تنگه ابوقریب بیداد کرده است و اثری خوب با تلاش عوامل این فیلم رقم خورد اما من تشنه از سینما برگشتم یعنی دلم می خواست که درام بیشتری در فیلم وجود داشته باشد.

کارگردان "شب بخیر فرمانده" در ادامه تاکید کرد: صحنه های مربوط به دو کوهه را به جهت این که خودم در زمان دفاع مقدس در این مکان بودم درک کرده و با آن آشنایی دارم. هنوز بچه های بسیجی دو کوهه را با نام قرار بی قرار می شناسند و در همین نام و واژه درام عجیبی قرار دارد. دوست داشتم زمانی که رزمندگان صدا و صحبت های مهدی پاکدل را می شنوند همه اعم از پیر، جوان و کودک با هم پوتین های خود را بسته و آماده حضور در خط مقدم شوند، نه این که تنها سه نفر به تصویر کشیده شده و پشیمانی شان نشان داده شود بلکه ۲۰ نفر دیگر نیز آماده و مصمم باشند و در عین حال بسیاری از افراد در همه سنین که برای رفتن سوار اتوبوش شده اند برگردند. اگر کمی دقت بیشتر می شد اثری شاهکار رقم می خورد اما در حال حاضر نیز "تنگه ابوقریب" فیلمی فوق العاده است که از عوامل و سازندگان آن تشکر می کنم.

افسوس انسیه شاه حسینی برای خلق برخی صحنه ها در فیلم تنگه ابوقریب/ای کاش رنگ شهادت در فیلم بهرام توکلی پررنگ تر بود

شاه حسینی به پرداخت موقعیت در "تنگه ابوقریب" اشاره کرد و توضیح داد: اثر جدید بهرام توکلی فیلم موقعیت است، به خصوص شهادت قهرمان فیلم در پایان اتفاقی بود در حالی که دوست داشتم قهرمانانه شهید می شد مثلا یک رزمنده، بچه یا زنی را نجات می داد و بعد از این عمل شهید می شد. خونی که از او می رفت شفاف تر بود، این مسائل می توانست در فیلمنامه گنجانده شود اما نبود و مرا تشنه از سینما برگرداند، هنوز افسوس می خورم که شهادت باید پررنگ تر و هدفمند تر روی می داد چون سینما تصویر است. چشم مخاطب که پای فیلم می نشیند قانع نمی شود و نسبت به گوش پرتوقع تر است.

وی خاطرنشان کرد: با این که بازیگران "تنگه ابوقریب" در زمان دفاع مقدس حضور نداشته اند اما بازی همه بازیگران در این فیلم خوب بود هر چند گاهی از عمق به سطح در بازی تنزل می کردند اما یک فضای خوب  و رنگ آمیزی در بازی خلق کرده بودند.



3)سوژه گمشده فیلم بهرام توکلی، "مقاومت" است

 تنگه ابوقریب برای مخاطبین دهه هفتادی و هشتادی اش پیامی متناسب با سلیقه و باور آن ها دارد. حال اگر این پیام بیشتر شبیه جبهه نورماندی است و حال و هوای کانال های “راه های افتخار” کوبریک را تداعی می کند، مقصر کارگردان نیست.

سینما یعنی "فضا"، فضاسازی فیلم اگر درست باشد می توانی خلا نبود داستان را با آن پوشش بدهی، می توانی کاراکترهای نه چندان درستت را با آن رستگار کنی و حتی دوربین فیلمت که میزانسنی تقلیدی از دوربین های گیم دارد، توجیح کنی. مشخص است تنگه ابوقریب بهرام توکلی طراحی تولید(production designer، در اروپا کارگردان هنری را معادل طراح تولید می دانند) خوبی دارد. دوربین جایی بیرون از گود جنگ نمی ایستد و در خدمت بازیگران و فضای فیلم است. دوربین همراه کاراکترها می دود، می نشیند، استراحت می کند و حتی زخمی می شود. دوربینی که کم “خودآگاه” است و در بیشتر موارد آنچنان در داستان مستحیل شده است که لحظات ناب و شخصی ای را به واسطه “ناخودآگاهش” به نمایش می گذارد.

تنگه ابوقریب ساخته فیلمسازی اگزیستانس است که لاجرم نمی تواند ضدجنگ باشد. برای انسان اگزیستانس وجود و دفاع از وجود اهمیت ویژه ای دارد و هر آن چیز که در خطرش اندازد با آن به مقابله بر می خیزد. سربازان بهرام توکلی معنا را در دفاع کردن(نه جنگیدن) جست و جو می کنند و فیلم به دور از پوچ گرایی، هستی گرایی در کارزار را مواجهه با ابژه از پیش از دست رفته ( Realism based on a loss of reality)، می داند. ابژه گمشده ای که حالا با نزدیک شدن به آن به دنبال سوژه گمشده جهان بینی فیلم هستیم. و سوژه گمشده فیلم بهرام توکلی، ” مقاومت” است.

 تنگه ابوقریب برای مخاطبین دهه هفتادی و هشتادی اش پیامی متناسب با سلیقه و باور آن ها دارد. حال اگر این پیام بیشتر شبیه جبهه نورماندی است و حال و هوای کانال های “راه های افتخار” کوبریک را تداعی می کند، مقصر کارگردان نیست.

«توکلی»، کارگردان هوشمندی است. سکانس طولانی ابتدای فیلم و مکثش روی صندلی های خالی، پلان های انتهایی که همه چیز اسلوموشن می شود، حتی موسیقی ذهنی و دقیق “حامد ثابت” روی تصاویر، و خلق مواجهه اصلی فیلم، “مقاومت”. نشان از کارگردانی دارد که ابزارش را خوب می شناسد.

تمامی موارد این یادداشت، لزوماً مورد تائید تیم سایت فراپرده نمی‌باشد.

با تشکر از سینماپرس

تعداد بازدید: ۱۳۳۹

دیدگاه ها (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

وبسایت تخصصی سواد رسانه

فــــراپــــرده

برای دعوت اساتید با این شماره تماس بگیرید :
09194403050

طبقه بندی موضوعی

فراپیشنهاد

  • نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    نقد و بررسی کامل فیلم تایگر زنده است «Tiger zinda hai 2017»

    وقتی سلمان خان سردار سلیمانی هند می شود!


    درآمدی بر سینمای هند همراه با نقداستراتژیک فیلم «تایگر زنده است»


    سلمان خان این بار در دل داعش...


    با تحلیل اختصاصی فراپرده از: 

    پرفروشترین فرنچایز تاریخ بالیوود

    جدیدترین و پرفروش ترین فیلم سلمان خان

    سیاسی ترین فیلم بالیوود در سال های اخیر

    برنده جایزه بهترین جلوه های ویژه در جشنواره 2018 Filmfare

    همراه ما باشید ...

فرابازدید

جدیدترین پست ها

نويسندگان

آخرین نظرات شما

RSS فراپرده در آپارات فراپرده در تلگرام فراپرده در سروش

هدایت به بالای صفحه